Dot-ul Anvelopelor sau data de fabricatie

Anvelope Nemo
Onia Auto SRL

Producătorul de anvelope Michelin a demonstrat cu ajutorul a 3 studii că durata de stocare a anvelopelor nu are un efect de uzură asupra anvelopelor, precum are perioada în care ele sunt montate și rulate.

O mare parte din metodele de siguranta rutiera se concentreaza pe verificarea pneurilor masinii, pentru a determina daca sunt potrivite pentru a rula. Ca si fructele, anvelopele au o perioada de valabilitate limitata inainte ca acestea sa fie aruncate. Spre deosebire de o banana, insa, "sanatatea" anvelopei nu este intotdeauna determinata de o stampila de la vanzator.

 vineri martie 6, 2020
 

Michelin recomanda ca anvelopele cu varste mai mari de 10 ani sa fie inlocuite."Recomandarea este preventiva si nu tehnica", a spus Nunag."Anvelopele suporta o multime de solicitari diferite in timpul vietii pe un vehicul. Uneori, vehiculul poate avea probleme la geometria directiei sau anvelopa poate rula cu presiune scazuta. Drumurile rutiere, gropile, inundatiile, caldura extrema din vara au un efect asupra pneurilor."


Cu toate acestea, exista persoane care sunt strict atente la data de fabricare a anvelopei - cu cat mai noi, cu atat mai sigure. In acest scop, Michelin a lansat campania "Anvelopele nu sunt banane". Rolul acesteia este de a educa clientii despre stabilirea momentului potrivit pentru a inlocui anvelopele masinii. Contrar a ceea ce suntem obisnuiti cu datele de expirare pentru alte produse, Michelin spune ca procesul efectiv de imbatranire a anvelopei nu porneste de la data fabricarii sale (asa-numitul DOT), ci odata ce anvelopa este umflata si instalata pe masina. Acest lucru se datoreaza faptului ca anvelopele sufera cel mai mult atunci cand sunt utilizate, nu in timp ce stau in depozit.

S-au efectuat trei studii in Coreea, Germania si Arabia Saudita, care nu au aratat nicio diferenta in ceea ce priveste performanta dintre anvelopele recent fabricate si cele care au fost neutilizate timp de trei ani. El a explicat: "Studiul Arabiei Saudite a aratat ca o anvelopa folosita pe un vehicul timp de un an a avut o imbatranire echivalenta cu un pneu depozitat timp de 10 ani. In ceea ce priveste caracteristicile cauciucului, a fost nevoie de 20 de ani de depozitare la 40 de grade Celsius pentru a obtine aceeasi imbatranire ca a unei anvelope utilizate 40.000 km, aratand ca anvelopele imbatranesc mult mai repede atunci cand sunt folosite decat atunci cand sunt stocate."

In acelasi timp, studiul sud-coreean a testat in paralel anvelopele noi si cele avand o vechime de trei ani intr-o serie de teste de viteza. In Germania, anvelope similare au fost testate pentru rezistenta la rulare. In ambele studii, anvelopele s-au comportat identic.

 Este gresita conceptia comuna privind achizitionarea anvelopei pe baza asa-numitului DOT, deoarece consumatorii tind sa se fixeze pe ea in loc sa acorde atentie ingrijirii corecte a anvelopelor dupa instalare. De asemenea, acestia ar putea alege dealerii gresit, in functie de vechimea stocurilor, in locul serviciilor de calitate. Deci, in loc sa se concentreze pe DOT, trebuie sa se acorde atentie "mentinerii presiunii corecte a pneurilor, geometriei rotilor, verificarea deteriorari si masuratorilor adancimii benzii de rulare.